Tuesday, January 16, 2007

ضيوف...تخاريف


"Nothing is permanent in this wicked world - even our troubles"...charlie chaplin

ربما ولسبب ما في داخل أعماقي..أشعر أنني هذا الرجل...ربما تجمعنا فلسفة واحدة..وربما أنني مثله اختبىء داخل لوحتي الضاحكة التي رسمتها بنفسي ولنفسي.....وربما اخبىء احزاني داخل تلك القبعة...

بعد تفكير عميق...... لم ادرك وجه الشبه بعد....

لابد وان أرواحنا قد التقت من قبل في عالم أغرب من هذا العالم الذي وصفه هو بالغرابة حينا وبالشر حينا اخرى...لابد وان مشاكلنا واحدة ولكنها غير دائمة كما وصفها هو ايضا

تشارلي شابلن....الضاحك على ما ابكانا...عادت روحه الى هذا العالم مرة اخرى لتتجسد في جسد هذا الشاب المصري الاسمر الذي لم يتعدى عمره الحادية والعشرون الا بشهور....اختزلت خبرة سنينه وفلسفته وضحكاته ودمعاته الى شعور ما انتاب هذ ا الشاب....أصبحت انا هو لسويعات قليلة...ربما لدقائق معدودة

--------------------------------------
ربما..ربمااا...لابد...لابد.....الم تكتفي بعد؟
نظرت الى نفسى في المراه متعجبا!!....من؟!...تشارلي
نعم انه انا شابلن..انا.. انت....كلنا شابلن يا عزيزي "قالها حين كنت اتفحص ملابسه الانيقة الغريبة...وشاربه الصغير الملفت...وتلك القبعة التى لطالما كانت جزءا من هذا الراس

"انفجر ت ضاحكا"
تشارلي...صديقى العزيز.....فيلسوف أيامى الكئيبة في ليالي الشتاء الباردة
كم اشتقت اليك يا صديقي...كنت في انتظارك
اعلم هذا....ولكنى كنت منتظرا ايضا....
منتظرا..اي انتظار ايها الصديق العزيز!! " سألته متعجبا"
لم اشأ ان ازورك الا بعد ان تدرك المعنى
أي معنى؟
معنى الحياااة
اى حياة..قلتها وابتسامة سخيفة مرتسمة على وجهي ..ابتسامة تحمل بين طياتها هذا الاسى المعتاد
حياتك..تلك التى ظننت دوما انها عصيبة..وايامك التى لا تساوي شيئا..ومشاكلك!!
تلك التي احضرتنى اليك

مشاكلي...وكيف كانت صديقتي المفضلة هي دعوتك الى عالمى المفعم بهااا؟!
كنت انتظرك لتؤمن بتلك الكلمات...كنت دوما ترددها كالببغاء...كنت في انتظارك ان تدرك هذا المعنى
واليوم هآنذا.....احببت ان اكون اول لزائرين.."قالها وابتسم راسما ذلك الوجه الذي اعشقه"
وهل تظن انني ادركت هذا المعنى اليوم؟
انا لا اظن..انا على يقين..فانا يا عزيزي وانت..ما نحن الا....
وجهان لعملة واحدة..اعلم ..اعلم
لا..انا وانت يا صديقي..عملتااان..
لوجه واحد!!..."ابتسمت"
لا...عملتان في جيب شابلن في ايام فقره البائسة
"ضحكت مرة اخرى"
.لطالما اضحكتني....لم اكن احتاج سوى النظر اليك لكي اضحك كل هذا الضحك
انت على حق عزيزي تشارلي..لقد ادركت اليوم هذه المقولة جيدا
ولكني لم ادرك بعد....ااااااا
ششششششششش...تشارلي واضعا اصبعه على فمه
ماذا!!!!
عمت مساءا.."رافعا قبعته معلنا عن تحية لوداعه"
لا..لا تذهب..حديثنا لم ينته بعد
من قال انه انتهى...."تشارلي بابتسامة ذات معنى وغمزته المعهوده"
تشارلي انني......
لحظات صمت عميقة بعد ان رأيت وجهي المعتاد في تلك المراة
صمت عميق....
اغمضت معه عيناي..مع محاولة مجهدة لرسم ابتسامة كنت قد سئمتها مسبقا
فركت وجهي ...وفتحت عيناي المنطبقان...
يا الهي......"في ذهول شديد"
كل الاصدقاء قد قرروا الزيارة اليوم
اجابني العجوز البدين ...."نعم"
اتود ان تنام ورباعياتي تحت وسادتك في كل يوم!!..ولا ازورك اليوم ايضا!!!
لقد اخبرني عنك كل الاصدقاء....اليوم يوم ادراكك...
فاملىء الدنيا ببسمات حقيقية
املىء الكون اغان مدوّية
املىء الكون................................


تجاذبنا معا اطراف الحديث طويلا... انا والعجوز الجميل .... فلم تكن تلك هي المرة الاولى التي نجلس فيها سويا ...نحن اصدقاء منذ قديم الازل.. على عكس شابلن...ضيفي العزيز في هذه الليلة الباردة...ارسلت له تحياتي مع كل من زارني في تلك الليلة..."كل الاصدقاء"

ابن الصعيد الثائر...
ذات الشعري الذهبي....
ذات الصوت الملائكي.....
ذو الجسد النحييييييل.....................
------------------------------------------
سيرة ذاتية "من وحي برامجنا التسجيلية المستفزة"
-------------------------------------------

تشارلي عبد السلام شابلن...الشهير بتشارلي شابلن...من مواليد محافظة البحيرة..ولد من اب انجليزي وام مصرية
هنا في هذا المبنى البسيط..عاش وترعرع في دفء اسري بان اثره في ابداعاته بعد مرور سنوات وسنوات
نزحت الاسرة باكملها الى هوليوود وهو لا يتعدى الثلاث سنوات بعد..ظهرت مواهبه كاملة في هذا العمر...كان فائق الذكاء...يحب الشيكولاتة ويعشق السفر"مدحت شلبي"....كبر وتربى في ازقة وشوارع هوليوود..تلك البيئة التي انطبعت على فنونه...لطالما شاركه اللعب نجوم كثيرة امثال "فرانك احمد سيناترا" وكثيرون
لم ينته حديثنا بعد عن هذه الاسطورة الكروية..وستستمر لقاءاتنا في الحلقات القادمة

"تتر مستفز ملىء بكادرات لا تمط الى الموضوع بصلة..ابو الهول....مساحات خضراء...طلاب مدارس....عازفة كمان....يزين هذه الصور مقطوعة موسيقية اغرب واغرب من مكتبة التليفزيون العقيمة...وبعض الاسماء التي لم تجذب اهتمامي بالطبع بعد كل هذه الفانتازيا المضحكة
M.H.R

14 Comments:

Blogger We2am said...

لم اشأ ان ازورك الا بعد ان تدرك المعنى
w hal t3tqd ank adrkt elm3na?

وكيف كانت صديقتي المفضلة هي دعوتك الى عالمى المفعم بهااا؟!
w hal ml2t sadeqtk el donia..f3'6t 3la wgodk anta fe afra7ha?

قالها وابتسم راسما ذلك الوجه الذي اعشقه
yarsom el 3shq??

املىء الكون اغان مدوّية
eml2 el kown basdqa2k el 7qeqyen..alyst el a3'any asdqa2k m3a elshms wal qmr?

بعد كل هذه الفانتازيا المضحكة
u can>> ششششششششش fe3lan :D

8:39 AM  
Blogger Memo said...

حكمه حقيقيه مئه بالمئه رغم انتي اري ان تخيلك للموضع اضحكني و غير كثير من تسلسل الموضه ليتحول البوست لكوميديا
رائع استمر

9:12 AM  
Blogger mariam said...

لم اشأ ان ازورك الا بعد ان تدرك المعنى
أي معنى؟
معنى الحياااة

جمله حلوه قوى

احلى حاجه انك عملت جو عميق و فى نفس الوقت فانتازى

تحياتى

10:21 AM  
Blogger smraa alnil said...

مش عارفة ليه البوست مش ضحكني ومش شايفه فيه فانتازيا زي اللي قبلي ما شافوه
يمكن لاني بصيتله من وجهه نظرك انت اللي اعتقد وانت بتكتبها كنت من جواك حزين

بس بعد كل خبراتك دي
انت شايف انك ادركت المعني؟

1:21 PM  
Blogger يا مراكبي said...

إبقى إبعت لنا صورتك علشان نقارن .. ولو إن المهم هو التطابق في المضمون مش في الشكل

1:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

hobs: na3m :DDD

1:23 AM  
Blogger ذو النون المصري said...

عزيزي /انا سعيد بزيارة مدونتك و اعجبني جدا حوارك مع شابلن و تلاعبك بالاسماء و وصفك لعلاقتك بشابلن
فعلا جميل جدا
انا ايضا محب جدا لشابلن علي الرغم من انني لم اشاهد له الا مقاطع سريعه من افلامه يعرضها التليفزيون احيانا
امتعتنا
لك مني خالص التحيات

12:40 AM  
Blogger ذو النون المصري said...

انا علي فكره نسخت الصوره عندي بع اذنك؟؟؟
طبعا مش هترفض

12:40 AM  
Blogger el2ahwagi said...

"Nothing is permanent in this wicked world - even our troubles"...charlie chaplin

" Nothing is permanent in our troubles - even this wicked world" ... el2ahwagi


estamta3t bekol kelma fel7ewar ...

.. among the friends that we see and touch everyday... closer friends to us can be a piece of music,... a book ... a poet or a figure who stamped our lives with his ....
or may be... a blogger...!! ...

I'm sure I will be reading this post more than just once... !!

Ta7eyati..

3:54 AM  
Blogger frozen love said...

we2am:

7kok elrd 3la 2s2ltk m7foza llm2lf...lol,,,wlahy t2dry t2oly eny adrkto 7drtk..shhhhh..mt2olesh l7d



memo:
سعيد انه عجبك...وانك ادركتي الحكمة دي

شكرا ليكي




mano:
اشكرك كتير..وانا مبسوط انك اخدت بالك من العمق ده..منور المدونة

تحياتي



smraa alnil:

wlahy ya engy 7zen da eldefault bta3y...lol,wlahy hwa wna bktbo kan fe mix msha3r kda..7bet awslholko 3shan kda ktbt 7agat 3ks b3fha..s3ed enk 7sety elklam..we a3tkd eny bd2t 2drk elm3na da f3lan

mnwrana



يا مراكبي:
صورتي موجودة..ناقص الشنب بس..ههههه

يا ريت يبقى فيه فعلا تطابق في المضمون

تحياتي





hobs:
loool,eh ya lemby malk.wlahy ana 7ass bek bs msh leldrgade awy..mmkn ytfhm y3ny...entzr 7agat rheba kreban



ذو النون المصري:

انا سعيد جدا اني لقيت اخيرا شخص بيحب شابلن زيي..يا باشا المدونة مدونتك تاخد اللي يعجبك..واجبلك حاجات تانية ليه كمان.سعيد اني التدوينة عجبتك

دائما منورنا


el2hwgy:

woow....2hwgy first quote..lol..ana hgm3hm b3d kda...mnwrny wlahy..we bshkrk gdan gdan 3la r2yk da...and completely agreed with u...friends might be a feeling sometimes...any kind of b2a...bs hwa just a feeling..


da2man nwrna kda bur comments

4:20 AM  
Blogger hebaz said...

مش عارفة ليه مش عارفة أعلق على البوست ده
مختلف أوى عن الكتابات السابقة الى قريتها لك
أنا مش شايفة أى كويديا ولا ضحك بالعكس شايفة عمق و أفكار كتير و حيرة و أسئلة لم تتوصل لإجاباتها بعد
يا ترى فعلا وصلت لمعنى الحياة؟

2:29 AM  
Blogger smraa alnil said...

كنت معدية من جنبك فقل اجي ارمي السلام

انت اخبارك ايه؟؟؟؟

6:18 PM  
Blogger LAMIA MAHMOUD said...

انا مش عارفة اقولك اية .. انت ضحكتني وبكيتني في وقت واحد
فاكر لما كنت بتقول عندك القدرة تبكينا
انت بقى عندك القدرة تجيبلي هيستريا

بس سؤال بيطرح نفسه مين الشاب الاسمر ده .. هو انا شفت واحد غيرك ولا اية
ولا كنت بعتلنا اخوك الابيض .. مش فاهماك

عموما بجد يا حامد دي اروع حاجة قريتهالك لحد حالا .. اعلى مستوى ادبي .. واعلى عمق في الاحساس

طبعا ده مينفيش ان اللي فات كله كان برده عالي بس مش زي دي

احييك .. بجد احييك

8:06 PM  
Blogger frozen love said...

انا بعتذر جدا على التاخير المرة دي كان بزيادة فعلا..بس والله الامتحانات..ماخرنيش عنكم غير الشديد القوي

hebaz:
والله دائما اقول اني احساسك عالي قوي..معاكي حق هو فيه نسبة حزن كبيرة وسخرية كمان..معنى الحياة..صعب قوي..لكن حاجات كانت محيراني فيها..ممكن

smraa alnil:

والله فيكي الخير يا سمرا..انا الحمد لله كنت مسحول بس في الامتحانات دلوقتي انا جيت بقى اهه

ميرسي على سؤالك


lamia :

انا مش عارف اقولك ايه والله ..بجد شكرا قوي على رايك ده واللي معناه قد ايه انتي بتحسي الل مكتوب بالذات المرة دي ...اه اصل بعتبر نفسي اسمراني شوية..هحكيلك ليه ان شاء الله دي قصة كده
lol...thx awy..ana ray7 a2ra elposts ely fattny 3ndk klhaaaa..khls exams akheran

3:29 AM  

Post a Comment

<< Home