Friday, January 26, 2007

تروحوا وتيجوا بالسلامة....نقول من تاني

بحبك..لكن انا غيرهم
بطعمي ولوني وطريقتي
بحبك..ولو مات فيهم خيرهم
هاموت.. وانتي برضه صديقتي

بحب الميّاه بترابك
ودخانك معكر… نسيم الصبح
ومهما تقفلي بابك
بدوب اكتر… وعشقي يثور سنابل قمح

بحب بناتك السكر
واحلى عيون ماليها كلاام
وخفة دمهم تسكر
ومهما يكون ماليني الام
بتوه اكتر
وانام ..اصحى حروبي..سلام
----

بحبك ..اماكن..واهل..وزماان
بحبك مخيفة…وكلك امان
و احبك هزيمة لطمّاع جبان
وحتى صديقة مع الامريكان
----
بحب الفيشاوي وحيطانها القديمة
بحبك قهاوي ومسارح وسيما
وفن وتاريخ وافلام قديمة
وشط وبحور وذكرى اليمة
وعود البخور واجمل روائح
قصاد الجوامع وده العطر فايح
ولو اللي جاي
زي اللي رايح

برضه هاحبك
وبحلف بحبك

وبحلف بجسم العريانين مجاعة
وجسم اللي عشقوا يعيشوا في خلاعة
واحلف بحبك..ده حبك شفاعة
يا اسية في ردك
ودمعك في خدك
لكون المهندس الباني في مجدك
واكون اللى زارع جدور النخيل
على شط نهرك..وهارجع اميل
واكون من السهارى في ليلنا الطويل
ده انا مريض بحبك.. وبعشقك عليل
---
بحبك وانتي في اسوأ حالاتك
بحبك يا ماشية في سكة مماتك
ولو متّي هادفن بايدي رفاتك
وصبّاري هازرع فوق القبور
واقفلك حراسة وهابدر زهور
لحد ما تصحي تاني في سلامة
وهاستنى بعثك ليوم القيامة
ويا تمّلي صبرك وكتر الملامة
يا هيسعني قبرك..ونصحى بسلامة


M.H.R






34 Comments:

Blogger dead man said...

بحبك ..اماكن..واهل..وزماان
بحبك مخيفة…وكلك امان

7:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

عارف يا فروزن بقالي قربت على يومين مش داخلة على اي مدونة
عندي شوية اكتئاب شتوي

قلت ادخل عندك يمكن الاقيك كاتب حاجة بتاعت حبايب تشرح قلبي الحزين
لقيتك فاقع الكلام من القلب و اغنية ليها معايا ذكريات في ربوع الوطن و بتتكلم عن الهجرة
والله ان الدموع طفرت من عيني
و الصورة قطعت قلبي

بس الكويس اني عيطت و خرجت اللي جوايا حاكم العيشة هنا تحجر المشاعر و تحسسك انك مبقتش تحس من اصله

بقلك ابقى انت و وئام ابعتولي ارقام تليفوناتكوا عشان لو ربنا كتب لي و نزلت مصر لازم ابقى اشوفكوا لو معندكوش مانع يعني

سلام

حفصة
من غير مدونة

7:59 AM  
Blogger hebaz said...

بحب الفيشاوي وحيطانها القديمة
بحبك قهاوي ومسارح وسيما
وفن وتاريخ وافلام قديمة
وشط وبحور وذكرى اليمة

---
بحبك وانتي في اسوأ حالاتك
بحبك يا ماشية في سكة مماتك
ولو متّي هادفن بايدي رفاتك
وصبّاري هازرع فوق القبور
واقفلك حراسة وهابدر زهور
لحد ما تصحي تاني في سلامة
وهاستنى بعثك ليوم القيامة
---
توغلت لداخلى هذة المقاطع
و حبك ليها هزنى
لكنى مش عارفة غير أنى أسكت لكن قلبى
مليان كلام
تحياتى العميقة الرقيقة و حدمد لله على السلامة من الأمتحانات:)
نجماية يا محمد :)

2:47 PM  
Blogger mariam said...

بحبك وانتي في اسوأ حالاتك

مش عارفه اقولك ايه
بجد انت موهوب
كلامك اكتر من رائع
تحياتى

12:44 AM  
Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

اللــــــــــــــــــــــه
ايه الجمال ده

2:08 AM  
Blogger el2ahwagi said...

Allaah ...

kalamak geh 3ala hawaya ...

ba7eb masr ... beta3mi w looni w taree2ti ...
sadaqt ya frozen ...!!


بحبك وانتي في اسوأ حالاتك
بحبك يا ماشية في سكة مماتك
ولو متّي هادفن بايدي رفاتك
وصبّاري هازرع فوق القبور


7elw awi ... elma3na hena khalaab !!
methaya2li el frozen love daab ... !!

2:46 AM  
Blogger el2ahwagi said...

neseet a2olak enni ba7eb awi oghneyet 3ayda el ayoobi di ...!
gedannnnnnnnn !!

3:04 AM  
Blogger LAMIA MAHMOUD said...

بحب الفيشاوي وحيطانها القديمة
بحبك قهاوي ومسارح وسيما
وفن وتاريخ وافلام قديمة
وشط وبحور وذكرى اليمة
وعود البخور واجمل روائح
قصاد الجوامع وده العطر فايح
ولو اللي جاي
زي اللي رايح



وبس

5:02 AM  
Blogger أسوور said...

بأشاركك حبك ليها بنفس الطريقة
بحب كل حاجة فيها

الكلاكم جميل والأسلوب رائع

شكرا لزيارتك مدونتى

2:04 PM  
Blogger Ehab said...

يا معلم

5:01 PM  
Blogger Elsede3' said...

sabba7 sabba7 ya 3am el7ag
ba2aly zaman magetsh hena...
7elwa elbeta3a di ya ostaz
ella howa enta betetkalem 3an meen feeha??? :P

5:12 PM  
Blogger frozen love said...

dead man:

يا سلام عليك بتنقي اجزااء..في الجون..منورني بتعليقاتك الصامتة العميقة دي


anonymous"حفصة"

تصوري وانا بكتبها قلت يا رب ما تخبط في حد مغترب..اصل عارف الاحساس ده والغنوة دي...وعلى قد ما انا سعيد باحساسك بيها على قد ما انا حزين اني زعلتك..تيجي بالسلامة ان شاء الله..ما هو الجميل في بلدنا دي انها مستنية الكل برضه...نبعد لكن طول ما هي في بالنا..احنا في بالهاا

انا ايميلي موجود في المددونة ممكن تضيفني وانا اديك لرقمي...او لو تعرفي وئام خديه منها..بس الاكيد اننا نتجمع كلنا ان شاء الله لما توصلي بالسلامة

تحياتي



hebaz:

الله ززوالله تعليقك ده غالي قوي.."ساكتة وقلبي كليان كلام"...بشكرك يا هبة..انا في انتظار نجماية بفارغ الصبر يا هبة..وبدات


mano:
اشكرك بجد...على ؤايك فيا وفي اللي انا كاتبه..ويا ريت تنورينا دائما

تحياتي

6:45 PM  
Blogger frozen love said...

محمد مفيد:

ده انت اللي جميل..ومدونتك اجمل والله..منورنااا


el2hwagi:

انا بشكلك قوي قوي على رايك اللي بعتز بيه ده...وفعلا الفروزن كل يوم عن يوم يدوب...زي حب كوكب الشرق كده..كل يوم عن يوم يزيد

الجزء اللي انت اخترته ده ينم عن احساس عالي قوي والله

وحبط للاغنية بتاعة عايدة برضه..كل واحد احساسه عالي لازم يحب ناس معينة زي عايدة وفيروز و سغاد ماسي..وكل الاصوات الحنونة دي




lamia:

شكلك افتكرتي قعدة الفيشاوي زيي برضه...منوراني دائما ويا ريت يكون الكلام عجبك


ياسمين:

نفسي كل الناس تشاركني الحب ده...بشكرك على رايك الغالي ده...وانا على طول بزور مدونتك بس ما كنتش بسيب تعليقات عشان امتحانات وكده...دلوقتي انا قتيل ان شاء الله

نورتي المدونة وتحياتي


ehab:

عم ايهاب اللي طلع رومانتيكي...منورني والله..متشكرين يا شقيق


elsede3':

ya ya sh2ee2..s3ed b3wdtk wlahyy lelmra eltanya we ya ret mtghtsh b2a zy kl mra..we elkseda de hb2a a2lk beny we benk 3n meen...lol

6:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

mesh 3arfa a2ol eh bas ana 3andy 3ada eny kol fatra lazem asma3 ay o3'nya watanya 2adema bas men delw2aty mesh hasma3 el o3'nya elwatanya el adema bas la2 da ana ha2ra el kalam elly men el alb da begad baladna de 7alwa awy we testahel net3ab 3lshanha (3ala fakra ana kada etakadt men el ta3'er :) )
O.M

8:09 PM  
Blogger ذو النون المصري said...

كلامك جميل جدا
انا نقلت بعض ما اعجبني منه
بطعمي و لوني و طريقتي
و عشقي يثور سنابل قمح
بحبك مخيفه و كلك امن
و احلف بحبك دا حبك شفاعه
بحبك و انتي في اسوا حالاتك
بحبك يا ماشيه في سكة مماتك
كلامك فعلا نحن في حاجه اليه انا كثيرا ما اقرا لاناس يصيبوا الامل نفسه بالياس و يقتلوه ناس كرهت البلد و اعتقد ان لهم بعض الحق فهم في النهايه بشر لكن انت اعجبتني جدا بثباتك علي مبدا الحب في كل الاحوال
لك مني خالص التحيات و الامنيات بالتوفيق

8:31 PM  
Blogger ذو النون المصري said...

بالمناسبه الاغنيه جعلتني في سياق الكلام ادمع
فعلا حقيقي اغنيه ممتازه
ارجو انك تعرفني لينك الاغنيه ياريت و اكون شاكر لك جدا
انا عاوز نص و حروف لينك الاغنيه وحدها كنموزج اعتمد عليه في فهم اللينكات الصوتيه للبلوج
و ان مكانش فيه تعب ياريت نموزج للينك صوره ،،اي صوره ايضا كنموزج
و لك مني خالص و جزيل الشكر

8:33 PM  
Blogger hosnysoliman said...

الله الله الله ايه الكلام الجميل المعبر الرائع..ان عارف انا حسيت بايه بعد ماخلصت القراءة ..حسيت بنفس الاحساس لما اروح ازور قبر ابى..شىء مخيف انك تحس ان فقدت او بتفقد شىء عزيز عليك مصر دى عمرنا اهلنا حياتنا اللى كانت واللى جاية..الصراحة انا تاخرجت كتير عن انى اتعرف على مدونتك..اسمح لى ان اضيفك الى مجموعة الاصدقاء المفضلين
واشكرك مرة اخرى

11:59 PM  
Blogger albida said...

يااااااه... كلامك مليان بالحنين

يحرك قلب اللى بيحبها وبيكرها!! ياريت كلنا يبقى عندنا المشاعر دى ناحية مصر

تصدق تنفع كلمات أغنية أوى!!
:)

manal

7:48 AM  
Blogger يا مراكبي said...

وبعدين بقى في الكلام اللي يقطع القلب ده؟

12:09 PM  
Blogger frozen love said...

anonymous "o.m":

ana bshkrk kteer awy enk e3tbrty klamy m2sr leldrgade...we ana s3eed eny eltaghyer 3gbk..lol

msh 2ltlk elmara ely fatt klo hytghyar isa...mnwrany dayman kda


ذو النون المصري:

بشكرك جدا على رايك ده وعلى الاجزاء اللي انت اخترتها دي كمان..واتمنى اني كتابتي تعجبك دائما كده وتنورني في المدونة على طول


بالنسبة للاغنية اللينك بتاعها اهو

http://1.6arab.com/al-aiyobi..3ala-baly.ram

المرة دي من موقع طرب عادي بتاخده وتحطه في التامبلت بتاعتك..والصور انا بنزلها عندي الاول وبعدين اعملها
upload

ولو في اي حاجة عزتها ممكن تبعتلي ميل او تضيفني عندك

تحياتي



hosnysoliman:

اولا انا سعيد انك ضمتني لقائمة اصدقائك..دي حاجة تشرفني لاني مدونتك هي الاخرى رائعة

وثانيا انا بشكرك جدا جدا على رايك في التدوينة..ووصفك للشعورك بيها وصف رائع ومؤثر

تحياتي

8:14 PM  
Blogger frozen love said...

albida:

لله يخليك..نفسي كلنا يبقى عندنا نفس المشاعر دي..ومضوع الاغنية ده نفكر فيه برضه
lol..wlwny elso7bagya isa mtghr2a songs feha re7yt masr...lkn mnwrana wlahy


يا مراكبي:

سلامة قلبك يا باشا..هي قلوبنا متقطعة جاهز...سعيد بمرورك

8:17 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

ده انا مريض بحبك.. وبعشقك عليل
"وداوني بالتي كانت هي الداء"
كلام جميل

10:36 AM  
Blogger basma saghir said...

عجبتني جدا
انا في وقت من الاوقات افتكرت اني مبحبش مصر يمكن علشان متربتش هنا وأول ما جيت حسيت اني غريبة..والمفروض انها بلدي بس محستش باي حاجة من دي بالعكس حسيت اني في غربة
بس الحالة عدت ولله الحمد وكلامك بقى فكرني بيها تاني بقيت افتكر الي كنت فيه واضحك من قلبي..على نفسي

شكرا كتير
سلامي ليك

4:22 PM  
Blogger hebaz said...

feenak?

8:52 PM  
Blogger frozen love said...

sarah la tulipe rose:

اولا انا بحب زهرة التيوليب جدا...وثانيا متشكر قوي قوي علر زيلرتك وعلى رايك ده


بيسو:

سعيد جدا انك عديت المرحلة دي..عقبال بقى ما اللي يتربوا فيها يعدوا منها هما كمان...منورني في المدونة..وشكرا قوي


hebaz:

انا برضه!!!...احنا لازم نشوف حل..انا هتصرف
lol...mail or whatever..bs negmaya laz, tshof elnor elayamde

1:08 AM  
Blogger Unknown said...

بحب الفيشاوي وحيطانها القديمة
بحبك قهاوي ومسارح وسيما


I liked it from here and down. what came before is not as strong as these lines down.

12:08 PM  
Blogger يا مراكبي said...

See in my blog the two tages which I have recommended you to be the next for both of them,

Thanks

4:47 PM  
Blogger يا مراكبي said...

See in my blog the two tages which I have recommended you to be the next for both of them,

Thanks

4:47 PM  
Blogger hebaz said...

أيوة طبعا فينك
يعنى ولا جيت شربت عندى شاى ولا شفت البوست الجديد
ماليش دعوة....زعلانة

7:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

لست وحدك حبيبها
:)))


اهي هي دي فعلا
مصر التي في خاطري و في دمي

يا عيني عليك يا حامد
:)

11:39 PM  
Blogger smraa alnil said...

بجد
روعه
بص يا ابني انت بجد مش ليك حل
والله مش ليك حل
خلتني احبها بجد بكل ما فيها
عارف لما تلاقي نفسك من كلمة بتغير وجهه نظرك لشئ وبتشوفه من مفهوم تاني ونظرة تانية
انت بجد عملت معايا كدة

6:11 AM  
Blogger frozen love said...

وحشتوني كلكم بجد..واسف على التاخير ده بسسب ظروف السفر اللي كنت محتاجه قوي..لسة جاي من اسكندرية النهاردة وبجد افتقدتكم كلكم


يا مراكبي:

انا التاج وصلني اهو وهعمله ان شاء الله البوست الجاي..ومتشكر قوي انك افتكرتني..وليك وحشة والله


nephthys:

thx alot for ur comment..we i think m3aky 72 l2nha aslan msh stable kda...nateget eny knt mt2r wna bktbha fa klha ups and downs kda

thx again we mnwra elblog dayman



epitaph:
ya slam 3leky ya epi ya raf3a m3nwyaty....thx awy wana hro7 a2ra ur blog aked fe 7agat gededa wana msafr

hebaz:

kda tmam ahoo..we ngmaya htnwr elkoon 2orayb


smraa alnil::
انا والله مش عارف اقولك ايه..تتصوري كنت مفتقد كلماتك ومدونتك دي وانا مسافر..انا بشكؤك قوي يا انجي ومبسوط قوي اني كلامي اثر فيكي كده..وي ما انتي بتاثري فيا بكلامك الجميل ده

12:28 AM  
Blogger hOby said...

begad e7sas mo'7talef wana bafteker en leya balad beyantabeq 3aleha el kalam da..
maho aked ana ba7baha bas lel asaf men kotr el homom beyethaya2le enny nesetha!
kalamak ran deep ya Hamed !

11:07 AM  
Blogger frozen love said...

hoby:
yaaah...eh elgheba eltawela de..
fenek??..leky wa7sha

ana bshkrk awy ya hoby 3la r2yk fe elklam da we e7sask el3aly beh...we isa elblald ely eftkrteha de htftkreha tany bshkl a7san

nwrty elmdwna wlahy

9:43 PM  

Post a Comment

<< Home